Katten In huis plassen/sproeien

Een kat die in huis sproeit of plast is erg vervelend en iets waar je als eigenaar absoluut niet op zit te wachten. Toch is dit voor een kat geen onnatuurlijk gedrag. Een kat doet dit met een reden en het is dan ook belangrijk te achterhalen wat de trigger is om dit gedrag te vertonen.

Een kat die sproeit staat rechtop en sproeit met een trillende staart een kleine hoeveelheid urine recht naar achteren. Deze urine ruikt vaak sterker dan gewone urine. Een kat die plast, zit gehurkt en plast meestal een grotere hoeveelheid urine. Zowel (ongecastreerde) katers als poezen kunnen sproeien. Via deze manier van communicatie  bakenen zij hun territorium af. Poezen sproeien vaak om te laten weten aan katers dat zij vruchtbaar en beschikbaar zijn. Dit wordt sproeien om hormonale redenen genoemd.

Wanneer een kat plots in huis begint te plassen of te sproeien, kan dit ook een veruiterlijking zijn van o.a. stress, pijn, blaasproblemen, allergieën, … Sluit daarom altijd eerst medische problemen uit door bij een dierenarts langs te gaan voor een bloed- en urine onderzoek. Als er medisch geen onderliggende oorzaak gevonden wordt, kan het zijn dat de kat sproeit of plast ten gevolge van stress. Katten zijn erg stressgevoelig. Er kunnen tal van redenen zijn waarom zij stress ervaren, waardoor ze kunnen gaan sproeien of plassen in huis. Het is daarom belangrijk om op zoek te gaan naar de oorzaak van de stress en deze weg te nemen.
Omdat er zoveel mogelijke stressfactoren kunnen zijn, is het achterhalen van de oorzaak soms lastig en moet soms de hulp ingeschakeld worden van een kattengedragsdeskundige.

Een vaak voorkomende oorzaak is te vinden bij veranderingen m.b.t. de kattenbak. Zo heeft u misschien andere kattenbakkorels aangeschaft, werd de kattenbak verplaatst of werd deze niet vaak genoeg schoongemaakt. Ook zijn er vaak onvoldoende kattenbakken aanwezig in huis. In de regel hoort er één kattenbak meer te zijn dan het aantal katten in huis. Één kat heeft dus twee kattenbakken nodig, twee katten hebben drie kattenbakken nodig, enzovoort.

Eens de oorzaak van het probleem gevonden is, kan geprobeerd worden om het sproeien of buiten de bak plassen ongedaan te maken door de oorzaak weg te nemen. Wanneer dit niet helpt of wanneer de oorzaak niet met zekerheid achterhaald kan worden, kunnen stressreducerende geurstoffen (feromonen) of supplementen gebruikt worden om de kat terug op zijn gemak te stellen.

Wij zijn een cat friendly clinic met een gold status. Onze dierenartsen en assistenten volgen daarom ook regelmatig bijscholingen over katten waardoor wij up-to-date blijven over medische- en gedragsproblemen bij katten. U kunt steeds met problemen en/of vragen terecht bij onze Cat Advocate (assistente Kirsty Sep).